Elektronikus szmog - Az új életveszély...?

A címben nincs egy csöppnyi túlzás sem. A kutatók egy része régóta feltételezi, hogy az újabb időkben gomba módra szaporodó elektronikus és elektromos szerkezetek sugárzásai erősen befolyásolják életünket. Nem az emberi szervezetre gyakorolt hatásukkal, hanem azzal, ahogyan befolyásolhatják más elektromos szerkezetek működését!
1985-ben az oszakai repülőtér radarját huzamosabb időn keresztül megbénította egy ismeretlen jelforrás. Kiderült, hogy egy közeli ház tetején erősítőt helyeztek el egy tévéantennához: ennek jelzése már elég volt a fent említett, rendkívül balesetveszélyes helyzet előidézéséhez!
Dr. Keizo Okabe, a tokiói egyetem ezzel foglalkozó kutatója biztosra veszi, hogy a robotokat "alkalmazó" gyárakban is vészhelyzetek jöhetnek létre. Példa erre az általa kinyomozott ügy. 1982-ben egy szelepgyárban egy robot "megvadult" és "rátámadt" a felügyelő emberre. A sci-fibe illő jelenet persze azért nem egészen így zajlott le. A robot numerikus volt, elektronikus jelekre indult és végezte dolgát. Mint kiderült, egy, a közelben elhaladó, máskor ott nem lévő emelődaru ugyanazon a hullámhosszon küldött jelzéssorozata tévesztette meg a szerelőrobot vezérlését.Az éppen akkor arra haladó embert kis híján elgázolta... Mivel a világ gyári robotjainak legalább a fele jelenleg Japánban dolgozik, az illetékesek egyre nagyobb érdeklődét mutatnak Okabe professzor kutatásai iránt. Ezt a sajátságos szmogot növeli a személyi számítógépek által kisugárzott szennyezés. Bizony nem lehet előre látni, milyen helyzetek adódhatnak.
Amerikában igen sok emberbe operáltak pace-makert, vagyis szívritmus-szabályzót. Ezek az emberek - talán nem is ok nélkül - mind nyugtalanabbul olvassák az efféle esetekről szóló híreket. Állítólag már történt olyan, hogy egy lakásban a betörőjelző riasztókészülék hullámhossza volt azonos a ház előtt elhaladó, beépített ritmusszabályzóval ellátott ember gépének hullámhosszával, és megzavarta annak munkáját. Bár halálesetről még nem szólnak a jelentések, azért érthető e nyugtalanság. Hiszen szinte hetente találnak ki olyan újabb és újabb szerkezetet, amely mind elektromágneses sugárzást kelt. Két esetről tudunk, amikor menet közben kinyíltak egy-egy szuper expresszvonat ajtajai, szintén egy, a közelben dolgozó elektronikus szerkezet jelei hatására.
Okabe professzor jelentése most a japán miniszterek előtt van. Kormányszinten kellene dönteni arról, vajon kimondjanak-e bizonyos normákat? Nemcsak Japánban, de az egész civilizáltnak nevezett világban gondokat okozhat hamarosan ez a probléma, ha nem vezetik be a kötelező normákat az elektronikus készülékek piacán. Ez különösen a gyártókra vonatkozna.
Ehhez kapcsolódik egy másik, szintén nagyon friss felfedezés. Előfordult ugyanis, hogy néhány modern utasszállító repülőgép érthetetlen okból letért pályájáról, kis híján katasztrófát és több száz ember halálát okozva... Mint kiderült, az utasok között valaki CD-lemezjátszót, laptop-számítógépet vagy hordozható videojátékot használt. Így történt nemrégen, amikor a Kennedy-repülőtéren (New York) éppen landoláshoz készülődő gép berendezései mondták fel a szolgálatot, miután egy elsőosztályú utas bekapcsolta CD-lejátszóját...
A szakemberek kijelentették: reális veszélyről van szó. A régi típusú repülőkben - ahol vastag szigetelt vezetékek és elektronlámpák voltak - az efféle kicsiny "szmog" nem jelentett volna gondot. de a maiakban sok szempontból (pl. súlynyerés) a vezetékek szinte "meztelenek", jobban reagálnak minden kívülről érkező jelsorozatra. Az Aviation Week and Space Technology c. szaklap cikke szerint a klasszikus alapeset a következő: ül egy utas a Boeing fedélzetén. Kezében van egy walkman típusú rádióvevő és egy FM állomást vesz vele - a szerkezet 1,5-3,7 méteres körzetben sugároz. Ha ez az utas elég közel ül a pilótafülkéhez, bizony gondokat okozhat az elektronikában. A pilóták különösen attól félnek, hogy az utasok által működtetett készülékek megzavarhatják a VOR-rendszer jeleit. (VOR: Visual Omni-Range) Ez a rendszer a földön elhelyezett több száz, "rádió-világítótorony" jeleit veszi és a gép vezérlése ennek megfelelően mindig szinte méterre pontosan "tudja", hol tartózkodik éppen a repülőgép.
Különösen rossz látási viszonyok, éjszaka stb. van ennek nagy jelentősége, például leszálláskor. Sajnos az utóbbi években - jelezték amerikai pilóták, egyelőre csak ők - a VOR néha hibásan működik, és ez zavarásra utal. Arra is volt számos példa, hogy az automata pilótára bízott gép e "kóbor" jelek miatt kicsit hol le, hol fel vitte a repülőt, amitől az utasokat a rosszullét kerülgette.
A japán robotokkal ellentétben a légi utasszállítás területén még nem voltak ilyen jellegű balesetek. De ez nem jelenti azt, hogy nem is kell foglalkozni a témával - figyelmeztetnek a szakemberek.
Érdemes elgondolkodni a dolgon. Nem véletlen talán, hogy egyre gyakrabban szólítják fel az utasokat indulás előtt: míg meg nem érkeznek, ne használjanak semmilyen elektromos (elektronikus) berendezést. Hogy mekkora baj történhetne, arra példa egy chicagói eset. Az utassszállító (nem közölték, melyik légitársaságé volt, és ez így helyes, hiszen mindegyiknek kárt okozhat a jelenség) alig indult el az amerikai városból, amikor egy utas elővette Nintendo-játékát és bekapcsolva, önfeledten játszani kezdett. Ugyanabban a pillantban a pilótafülkében a VOR-rendszer képernyői kialudtak, néhány jelzés megmaradt ugyan, de teljesen értékelhetetlennek bizonyult. Csak amikor az utas kikapcsolta készülékét, tért vissza minden a normális kerékvágásba. Az erről szóló hivatalos jelentés még az addig kételkedőket is meggyőzte, hogy ebből a közeljövőben még sokkal nagyobb gondok is lehetnek.

Nemere István



Vissza